به گزارش ایبِنا، نخستین مدیرعامل فرابورس ایران گفت: اهداف اصلی عرضه خودرو در بورس، «شفافیت و کشف عادلانه و واقعی قیمت»، «سود همزمان مصرف کننده و خودروساز»، «ایجاد بازار رقابتی» و «تولید خودروهای با کیفیتتر» است که با تداوم عرضه، بخش عمده این موارد که میتواند صنعت خودرو را متحول کند، محقق خواهد شد.
مصطفی امید قائمی به عرضه خودرو در بورس کالا و حاشیههای ایجاد شده از سوی شورای رقابت اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع ورود هر کالایی به بورس کالا باعث شفافیت و بهبود عرضه آن کالا میشود؛ این مزایا باعث شد مسوولان حاضر در دولت سیزدهم هر چه سریعتر به منظور ایجاد تعادل در معاملات بازار خودرو، درصدد عرضه خودرو در بورس کالا برآیند.
وی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس ضمن کمک به تولیدکننده برای عرضه شفافتر و نیز معاملات بهتر کالای خود، به مصرف کننده واقعی کمک میکند تا کالای مورد نیاز خود را از طریق این بازار با قیمت بهتر و مناسب تری خریداری کند.
امید قائمی اظهار داشت: در وضعیت فعلی، گزینه ورود خودرو به بورس کالا از جمله اقدامات بسیار مثبت برای بازار این کالا تلقی میشود که میتواند کمک کننده به دو طرف خریدار و تولیدکننده باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا در درازمدت یک اقدام با نتیجه بهینه است که در کنار کمک به بازار سهام و سهامداران، باعث سودرسانی به بازار مواد اولیه صنعت خودروسازی خواهد شد.
وی به مخالفتهای صورت گرفته برای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: عدهای مکانیزم بازار را قبول ندارند و عدهای هم برنامههای کوتاه مدت را در نظر دارند و برای آینده درازمدت دیدگاهی ندارند و عدهی دیگری نیز شفافیت بازار را به نفع خود نمیبینند.
امیدقائمی همچنین گفت: از نظر بنده هر بازار و کالایی که دارای شفافیت قیمتی باشد در دراز مدت به نتیجه خوب و مطلوبی خواهد رسید، زیرا در بازار شفاف، اقدامات سوداگرانه به حداقل میرسد و دریافت مالیاتها نیز منظم و شفاف میشود.
نخستین مدیرعامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: سازمانهای نظارتی موارد قانونی موضوع را بررسی میکنند و در کنار توجه به مسائل مطرح شده، میتوانند در مسیر اصلاح فرآیندها برای نفع همه از ورود خودرو در بورس قدم بردارند تا بهترین تصمیم اقتصادی اتخاذ شود.
امیدقائمی گفت: روشهای اشتباه عرضه خودرو از سویی به ضرر خودروسازان و سهامداران است و از سوی دیگر باعث میشود مصرف کننده قادر به خرید خودرو با قیمت مناسب نباشد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: رفع این مشکلات فقط با عرضه خودرو در بورس کالا امکانپذیر است، عرضه در بورس کالا به عنوان بهترین مکانیزم تخصیص و توزیع هر کالایی تلقی میشود.